top of page

Οτσαλάν και Jineoloji


Γυναικείου Κουρδικού Κινήματος
ΣΑΝ ΧΘΕΣ πριν 23 χρόνια, 15η Φεβρουαρίου 1999, με την επαίσχυντη και κατάπτυστη συνέργεια της κυβέρνησης Κώστα Σημίτη των Αθηνών, συνελήφθη από τους Τούρκους διώκτες του, στο Ναϊρόμπι της Κένυας, ο 50χρονος τότε αρχηγός του ένοπλου κουρδικού εθνικοαπελευθερωτικού αγώνα, ηγέτης του ΡΚΚ (Κόμματος Κούρδων Εργατών) Αμπντουλάχ Οτσαλάν, φυλακισμένος έκτοτε σε τουρκική φυλακή υψίστης ασφαλείας της νησίδος Καλόλιμνος («Ιμραλί») στην θάλασσα του Μαρμαρά.
ΤΟ ΧΘΕΣΙΝΟ μας σημείωμα αναφέρεται επί τροχάδην στη συμβολή του φυλακισμένου, 73χρονου σήμερα, Αρχηγού της Κουρδικής Επανάστασης Οτσαλάν, στην ανάπτυξη του Κουρδικού Γυναικείου Απελευθερωτικού Κινήματος.
Εξ αφορμής ενός σημαντικού βιβλίου που κυκλοφορεί από πέρυσι στα ελληνικά, με τίτλο «Γυναίκες στο κουρδικό κίνημα - μητέρες, συντρόφισσες, θεές».
Συγγραφέας η Χαντάν Τσαγλαγιάν, μετάφραση της Εύχαρις Μάσχα και του Μουράτ Ισσί, με πρόλογο της καθηγήτριας κοινωνικής ανθρωπολογίας Φωτεινής Τσιμπιρίδου.
Δεν θα επιχειρήσουμε την συνηθισμένη βιβλιοπαρουσίαση.
Θα παραθέσουμε μόνο ένα απόσπασμα.
Με τη βεβαιότητα ότι από μόνο του μπορεί να κινήσει το ενδιαφέρον όχι μόνο των βιβλιόφιλων...
Επιλέξαμε το συγκεκριμένο απόσπασμα εξ αιτίας του «Τζινεόλοτζι» όπως νομίζουμε ότι αποδίδεται το Jineoloji.
Και αντιγράφουμε από τις σελίδες 132-134:
J i n e o l o j i .
«Στις αρχές της δεκαετίας του 1980, οι κοινωνιολογικές και πολιτικές αναλύσεις της κουρδικής κοινωνίας βασίστηκαν σε ερμηνείες της κουρδικής οικογενειακής δομής, ιδίως των έμφυλων σχέσεων. Υπήρχε συνομολόγηση ότι οι γυναίκες υπέστησαν διπλή υποδούλωση στην υποδουλωμένη κουρδική κοινωνία εντός των συνόρων του τουρκικού εθνικού κράτους.
Κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 2000 το φύλο συνέχισε να βρίσκεται στο επίκεντρο των γραπτών του Οτσαλάν για την ιστορία, την κοινωνία, το κράτος, τον καπιταλισμό και την πατριαρχία, στα οποία πρότεινε επίσης ένα νέο κοινωνικό μοντέλο. Η πιο πρόσφατη έκφραση της σημασίας του φύλου εντοπίζεται στην κριτική του για την επιστημονική γνώση. Το jineoloji είναι προϊόν αυτής της αναλυτικής σκέψης, η οποία προσέφερε τα εννοιολογικά εργαλεία για την παραγωγή της πρόσφατης διανοητικής παραγωγής στο κίνημα των Κουρδισών.
Ο όρος προέρχεται από το jin - που σημαίνει γυναίκα στα κουρδικά - και το logos (λόγος) και χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά από το ΡΚΚ το 2008 όταν ανέπτυσσε την κριτική του στην ανδροκρατούμενη κυριαρχία των κοινωνικών επιστημών.
Στη συνέχεια, οι ομάδες εργασίας των γυναικών κάτω από την ομπρέλα του κινήματος άρχισαν να συζητούν αυτήν την ιδέα.
Η αυτόνομη κυβέρνηση της Ροζάβα συμπεριέλαβε την jineoloji στα επίσημα εκπαιδευτικά της προγράμματα, μετατρέποντάς την σε κεφάλαιο για τις εκπαιδευτικές και ακαδημαϊκές δραστηριότητες.
Ο όρος φέρει πολλαπλές σημασίες και αυτό γιατί αποτελεί τόπο διαρκούς συζήτησης για την ενδυνάμωση των γυναικών. Τι είναι λοιπόν το jineoloji;
Το jineoloji είναι η επιστήμη των γυναικών και της ελεύθερης ζωής.
Το jineoloji είναι μια νέα επιστήμη που ασκεί κριτική στη σχέση ανάμεσα στην ηγεμονία, την καταπίεση και την επιστήμη. Καταγγέλλει την ηγεμονία των ανδρών στην ιστορία. Η ιστορία είναι η βάση της κατανόησής μας για το παρόν. Όμως, ανέκαθεν υπήρχε προσπάθεια για απόκρυψη και εξαφάνιση της ιστορίας των γυναικών (HERstory).
Το jineoloji, επομένως, έρχεται να επανερμηνεύσει τη μυθολογία, τη θρησκεία, τη φιλοσοφία και την επιστήμη. Θέλει να βρει τα ίχνη και την αλήθεια των γυναικών προκειμένου να ανοίξει δρόμους για την απελευθέρωσή τους. Μέσω της απελευθέρωσης των γυναικών στοχεύει στην απελευθέρωση ολόκληρης της κοινωνίας και στη δημιουργία μιας ελεύθερης ζωής.
Το jineoloji στοχεύει στον μετασχηματισμό όχι μόνο αλλάζοντας τον αυτοπροσδιορισμό της γυναίκας, αλλά και καταγγέλλοντας το κράτος, τα συστήματα εξουσίας, τους θεσμούς τους και τη νοοτροπία που σχηματίζεται γύρω τους.
Η πολιτική συμμετοχή των γυναικών στο Κουρδικό κίνημα είναι πλούσια, πολυεπίπεδη, προκλητική και διαρκής. Το πιο πρόσφατο αποτύπωμα αυτής της συμμετοχής, είναι η ανάπτυξη της jineoloji, που ήδη βεβαιώνει τη διείσδυση της ισότητας των φύλων - όχι μόνο ως γυναικείο ζήτημα, περιορισμένο στην κατάσταση των γυναικών σε συγκεκριμένες κοινωνικές, πολιτικές και ιστορικές συγκυρίες - αλλά ως ζήτημα που επιτρέπει να φανταστούμε και να εργαστούμε προς την κατεύθυνση εναλλακτικών κοινωνικών και πολιτικών μοντέλων»...
Λάζ.Α.Μαύρος 15.2.2022

Commentaires


Les commentaires ont été désactivés.
bottom of page